KNGF Lezing richtlijn Nekpijn

22 maa

Aanmelden: https://www.mijnkngf.nl/Event/00007083/kngf-lezing-richtlijn-nekpijn?moduleId=LandE

Doel
In nauwe samenwerking met fysiotherapeuten uit het werkveld, heeft een team van fysiotherapeut/wetenschappers de richtlijn de afgelopen twee jaar ontwikkeld.

De deelnemers zijn na deze lezing:
– op de hoogte van het belang van de KNGF-richtlijn nekpijn,
– in staat de belangrijkste aanbevelingen uit de KNGF-richtlijn Nekpijn te benoemen,
– aangemoedigd om de aanbevelingen te implementeren in de dagelijkse praktijk.

Doelgroep
Deze lezing is gericht naar de Algemeen Fysiotherapeut.

De KNGF-betalingsvoorwaarden en de KNGF-klachtenregeling zijn van toepassing, deze vindt u op www.mijnkngf.nl.

Accreditatie
Voor deze scholing is accreditatie aangevraagd voor het register Algemeen Fysiotherapeut.

Programma

19.00 uur - Ontvangst en inschrijving

19.30 uur - Start lezing

20.30 uur - Pauze

20.45 uur - Vervolg lezing

21.45 uur - Einde

Inhoud

In het streven naar kwalitatief hoogwaardige en uniforme fysiotherapie voor patiënten met nekpijn is zeer recent de eerste KNGF-richtlijn Nekpijn gelanceerd. Gezien de explosieve groei van het aantal systematische reviews die op het gebied van conservatieve behandeling bij nekpijn patiënten, en de publicatie van de Global Burden of Disease Study, waarbij bleek dat nekpijn in de top 4 van belangrijke klachten op het bewegingsapparaat is, was deze richtlijn noodzakelijk.

Door de grote hoeveelheid beschikbare evidentie is de KNGF-richtlijn Nekpijn een goed onderbouwde richtlijn. De wetenschappelijke literatuur is zodanig samengevat dat de huidige richtlijn de fysiotherapeut op een overzichtelijke wijze handvatten heeft in alle fases van het fysiotherapeutisch handelen bij patiënten met nekpijn.

Tijdens deze lezing staat de opzet van de richtlijn centraal. Daarnaast is er aandacht voor hoe u deze richtlijn kunt vertalen naar de individuele patiënt en hoe u de aanbevelingen uit de richtlijn kunt implementeren in het dagelijks handelen.

Spreker
Jasper Bier, fysiotherapeut, manueel therapeut en gezondheidswetenschapper, is werkzaam in een particuliere praktijk in Capelle aan den IJssel en als onderzoeker bij de afdeling huisartsgeneeskunde van het ErasmusMC, Rotterdam. Jasper is auteur van de KNGF-richtlijn Nekpijn.

Organisatie: KNGF
Functie: Algemeen