Activiteit

Lezing "Maak kennis met het brein van je patiënt"

17 jan
Locatie: Golden Tulip Leiden Centre
Tijd: 19:30 tot 21:30
Type: Bijeenkomst

Aan het einde van de avond:
• heeft u kennis kunnen maken met de basisprincipes van motorisch leren en OPTIMAL Learning theory
• weet u het verschil tussen een interne en externe focus van aandacht
• heeft u voorbeelden gekregen hoe u instructies met een externe focus in de oefentherapie kunt toepassen
• heeft u inzicht gekregen in het belang van zelfsturend leren
• kunt u kennis genomen van principe “Optimal challenge point” om de complexiteit van oefenstof af te stemmen op niveau van de patient

Aanmelden: https://www.mijnkngf.nl/Event/00007084/lezing-maak-kennis-met-het-brein-van-je-patint?moduleId=LandE 
Accreditatie:
Voor deze lezing wordt accreditatie aangevraagd voor het register Algemeen Fysiotherapeut.

Programma

19.00 uur Ontvangst en inschrijving
19.30 uur Start lezing
20.30 uur Pauze
21.30 uur afsluiting

Inhoud

Hoe kunnen we een patiënt helpen bij het (her-) leren van motorische vaardigheden?

De fysiotherapeut behandelt de bewegende mens met functiestoornissen leidend tot activiteit- en participatieproblemen. Dit is een van de kerncompetenties van de fysiotherapeut.
Gezamenlijk hebben de patiënt en de fysiotherapeut het doel om de motorische vaardigheden zo optimaal mogelijk aan te leren, zelfs indien volledig herstel niet mogelijk is.
In toenemende mate wordt onze expertise ook gevraagd in preventieve zin om mensen maximale bewegingsvrijheid gedurende het leven te ontwikkelen, bevorderen en te onderhouden (bron: WCPT).

Het dagelijkse werk van een fysiotherapeut bestaat dus voor een groot deel uit het ondersteunen van een patiënt, bij het (her-)leren van motorische vaardigheden.
Helaas lukt dat met conventionele methoden niet altijd.

In een klinische situatie ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: ondanks intensief en herhaald oefenen maakt de patiënt geen of (te) weinig vooruitgang. Deze aanpak is gebaseerd op de klassieke methode in het motorisch leren, het “inslijpen” van een beweging.
Het zou de fysiotherapeut - en de patiënt (!) - kunnen helpen, indien zij gebruik maken van meerdere manieren van motorisch leren, om een zo optimaal mogelijk herstel van de patiënt te faciliteren.
Immers, er is geen mens gelijk en dus zal er ook niet één methode zijn die voor alle patiënten even goed werkt.

Indien de fysiotherapeut kan beschikken over een rijker arsenaal aan leerprincipes, is de kans op herstel van de patiënt ook groter.
Het doel van deze avondlezing is de om nieuwe bevindingen uit het kennisdomein van motorisch leren te presenteren.

Geplaatst door:
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Organisatie: KNGF
Functie: Algemeen
Home
Thema's
Werkgroepen
Deelnemers
Nieuws
Blogs
Kalender
Forum
Prikbord
Inloggen