Scholing Bewegingsgeneeskunde: Chronische Pijn

03 feb
Locatie: De Amershof

Inschrijven op: www.bewegingsgeneeskunde.nl

Perifere oorzaken van pijn worden tamelijk goed begrijpen, maar de verrassing was groot toen in 2015 bleek dat de thalamus ontstoken is bij pijnklachten. Hierdoor glijden de theorieën op een nieuwe manier in elkaar, met grote consequenties voor het behandelen. Wij zijn daar enthousiast over.

Ontsteking van de thalamus (rood omcirkeld) bij een patiënt met chronische lage rugklachten (rechts), vergeleken met een gezonde controle (links). (Met dank aan Marco Loggia, Harvard).

Hoe wordt het chronisch?

Chronische pijn is anders dan acute pijn: Het gaat zeuren, je weet niet meer zo goed waar het zit, en je raakt gedemotiveerd. Dat komt door neuroinflammatie, die op 3 manieren kan ontstaan: a) Het trauma is ernstig en/of de patiënt blijft overbelasten, b) Er zijn zenuwen beschadigd waardoor neuronen in het ruggenmerg ontstoken raken (‘neuropathie’), of c) De patiënt heeft chronische stress. Dan word je niet meer verkwikt wakker, en wordt neuroinflammatie opgeroepen. Op het kantelpunt naar chronische pijn is ‘stress’ een hoofdaccent van de behandeling.

Verstoorde kaarten

Bij veel vormen van chronische pijn zijn de afbeeldingen van het lijf op de somatosensore cortex (de homunculus) vervaagd, en soms verplaatst. Die cortex is dan ontstoken. ‘Discriminatietraining’ is ontwikkeld om de kaart weer in het gareel te brengen. Daardoor zou de pijn verminderen. Gemiddeld zijn de effecten van discriminatietraining echter maar klein. Om dat op te vangen wordt ook wel gewerkt met spiegels, of met virtual reality. Onderzoek naar snorharen van ratten laat echter zien dat discriminatie het beste werkt onder omgevingsverrijking. Dan maakt het brein groeifactoren, en die zijn nodig om weer nieuwe verbindingen tot stand te brengen.

Herta Flor (universiteit Heidelberg) ontdekte dat de somatosensore afbeelding van de lage rug verstoord is bij chronische lage rugklachten. Bij de behandeling probeer je zulke verstoringen weer ‘terug te jagen’. In oktober 2015 kreeg Herta Flor een eredoctoraat aan de Vrije Universiteit (Met dank aan haar, Mannheim).

Stress, angst en depressieviteit

Bij chronische pijn is ook de insula ontstoken, waar je je lijf als je eigen lijf voelt. Een ommetje wandelen of fietsen is goed voor de insula. Ook het ‘breinnetwerk voor pijn’ is ontstoken, waardoor je gedemotiveerd raakt. Stress, angst, en depressiviteit zorgen dan voor een vicieuze cirkel, waarbij het brein op zoek gaat naar pijn. Veel vormen van psychotherapie kunnen de patiënt daarbij helpen. Maar ook de ontsteking zelf is ontregeld. Normaal wordt ontsteking beëindigd door het immuunsysteem, maar dat gebeurt kennelijk niet bij chro­nische pijn. Vermoedelijk kan je het immuun­systeem weer oppeppen door chronische matige inspanning (sport). Bij sporters worden immers veel minder psychische problemen gevonden, en indien die problemen zich toch voortdoen, herstellen ze sneller.

Indien een patiënt met een letsel van de plexus brachialis de hand niet meer kan gebruiken. kan toch worden geleerd om een prothese-hand aan te sturen (links). Dat gebeurt met de hersen­golven van de patiënt zelf: Een bionische hand. Na het verwijderen van de oor­spronkelijke hand (rechts) wordt een redelijk ADL-niveau bereikt. De patiënt heeft dan minder pijn. (Met dank aan Oskar Aszmann, Wenen).

Inschrijven op: www.bewegingsgeneeskunde.nl

Trefwoorden: Chronische Pijn, Pijn