Forum discussie

De rol van fysiotherapie binnen een beweegprogramma bij Depressie

• Graag zou ik input ontvangen van collega's die ervaring hebben op het gebied bewegen specifiek bij Depressie.

Met name collega's die ervaring hebben met een DBC of hierin actief zijn

Laatst bewerkt: 14 maart 2012 - 14:01
  • Hoi carlo,

ik heb runningtherapie binnen een afdeling van een ggz instelling voor een deeltijdprogramma opgezet. In dezelfde instelling heb ik de beweegactiviteit Nordic-Walking opgezet op een klinische opname afdeling ouderen. Verder geef ik individuele runningtherapie in een 1e lijns praktijk. Wat wil je excact weten?

• Hoi Bjorn,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een paar vragen; hoe verloopt de financiering in de 1e lijnspraktijk; betalen mensen elf of loopt dit via de zorgverzekeraar?

Wat gebeurd er met mensen die niet de running therapie kunnen volgen vanwege bv een knieklacht? stromen deze door in een soort medische fitness?

groet carlo

• Hoi carlo,

in de 1e lijn loopt de finaciering via de zorgverzekeraar. ik wil dan altijd een verwijzing van een huisarts hebben met diagnose: depressie of burn-out.

Ik loop individueel ruim een uur 1x per week  en reken daarvoor 1 zitting fysiotherapie. Hiernaast dienen de clienten zelfstandig nog 2x te lopen volgens een schema wat ze van mij krijgen.

Voor de therapie heb ik een intake waarin we problemen in kaart brengen en doelstellingen opstellen. tevens is dit het meetmoment middels bijvoorbeeld een ces-d scorelijst op depressie.

Als men een klacht heeft schat ik in of dit een probleem vormt voor de running, mocht dit zo zijn dan doe ik eerst lichamelijk onderzoek en eventueel fysiotherapeutische behandeling.( bij diverse klachten van de knie maak ik gebruik van kinesio taping wat in de regel al snel zorgt voor genoeg vermindering zodat we snel kunnen beginnen, het begin stadium van de running is behoorlijk low level).

Hoop je voldoende antwoord te hebben gegeven, mocht je nog vragen hebben, laat het even weten!

gr

bjorn

• Hoi,

denk, eventueel in combinatie met beweegvormen, ook aan andere bewezen effectieve behandelvormen als Mindfulness. Of het GGZ programma van BigMove (www.bigmove.nu) waarin meer gefocussed wordt op de eigen mogelijkheden van de cliënt, en waarin de cliënt letterlijk én figuurlijk in beweging komt door groepssessies in combinatie met gesprekstherapie. Dit wordt uitgevoerd als een tweedelijns DBC maar met eerstelijns hulpverleners, in de wijk.

Hartelijke groet,

Niels Goudswaard

Organisatie: St. Gezondheidscentra Utrecht
Functie: Disciplinemanager fysiotherapie/Psychosomatisch Fysiotherapeut MPt, GZ-Haptotherapeut
Organisatie: fysiotherapie de dommel
Functie: praktjikhouder
Organisatie: Pro persona en Fysiotherapie Kuiken-siljee
Functie: Fysiotherapeut, Runningtherapeut en INWA-instructeur
Home
Thema's
Werkgroepen
Deelnemers
Nieuws
Blogs
Kalender
Forum