Help

Forum Discussie

Organisatie en bedrijfsvoering

Collegiaal inlenen van personeel ivm waarneming, welke consequenties heeft dit voor de uitlenende praktijk? Wie kent deze constructie en heeft er ervaring mee????

179

collegiaal, contract, inlenen, loonheffing, overeenkomst, premies, sociale, uitlenen, waarnemen

17 februari 2012 om 14:35

Beste collegae,

Ik heb een waarneming nodig voor mijn praktijk en wil dat via de constructie doen zoals hieronder beschreven door het KNGF;

.Collegiaal in- en uitlenen
Een andere mogelijkheid is het in- en uitlenen van een werknemer uit de ene praktijk bij een andere praktijk. Dit is slechts mogelijk indien de aard van de arbeidsovereenkomst van de werknemer zich daar niet tegen verzet. Wanneer de mogelijkheid te worden uitgeleend niet vanzelf volgt uit de functie van de werknemer of niet expliciet is geregeld in de arbeidsovereenkomst, hoeft de werknemer niet met de uitlening in te stemmen. Uiteraard kan uitlening altijd plaatsvinden indien de werknemer daarmee instemt.
Bij collegiaal in- en uitlenen sluiten de praktijkhouders een overeenkomst (dus niet de werknemer en de inlenende praktijkhouder). De uitlenende praktijkhouder draagt de sociale premies en loonbelasting af, want daar is de werknemer immers in dienst. Wanneer deze echter in gebreke blijft en geen of slechts gedeeltelijk de sociale premies en loonheffing afdraagt, rust er op de inlenende praktijkhouder een inlenersaansprakelijkheid. Met andere woorden de Belastingdienst kan bij de praktijk waar de werknemer is uitgeleend, de niet betaalde sociale premies en loonheffingen vorderen. De inlenende praktijkhouder doet er dan ook verstandig aan om bij de uitlenende praktijkhouder een schriftelijk bewijs van betaling van de sociale premies en loonheffing te vragen.”

Nav. de constructie heb ik het KNGF gevraagd welke evt. consequenties deze constructie heeft op de fiscale, juridische  en administratieve lasten van de uitlenende praktijk. Helaas hadden zij hierop geen antwoord.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze manier van waarnemen en mijn vragen kan beantwoorden. Ik ben ook benieuw of het voor beide partijen naar tevredenheid (technisch) heeft gefunkioneert. Wellicht dat degene die met deze constructie werkt of heeft gewerkt een voorbeeldovereenkomst beschikbaar heeft, zodat we niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden!

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Harald van Schuppen 

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen of register.